מה קרה לתחתוני מחזור של טינקס בבית משפט?

תחתוני מחזור של טינקס

היה ביקוש גבוה מצד הלקוחות שלנו להסביר טיפה את סיפור התביעה של חברת תחתוני המחזור טינקס וגם ביקשתן שנשתף את דעתנו האישית בנידון.

נתחיל בכך שאם עדיין לא שמעת, אז החברה לתחתוני מחזור טינקס מארצות הברית הגיע להסדר בתביעה ייצוגית שבה נטען כי מוצרייה מכילים כימיקלים מסוכנים.

 

מתי כל זה התחיל ומתי זה התגלה לראשונה?
-הנוכחות של PFAS במוצרי טינקס נחשפה לראשונה בינואר 2020, כאשר המגזין סיירה פרסם תחקיר בשיתוף עם חוקר מאוניברסיטת נוטרדאם שמצא את הכמיקלים האלו באיזור המפשעה של תחתוני המחזור .

מה זה חומרים מסוכנים? מה מצאו?
נמצאו בתחתונים חומרים כימיים כאשר החומר המרכזי ששמו PFAS (פוליפלואוראלקיל) הוא בעצם תרכובת כימית סינתטית, אפשר לאמר שהיא מאוד דומה לחומר טפלון.

חשיפה ממושכת לPFAS  מהווה סיכון בריאותי בטווח הארוך. בשנת 2017 הסוכנות הבין לאומית לחקר הסרטן סיווגה את החומר כחומר מסרטן פוטנציאלי. 

בנוסף לכך PFAS גם עלול-

לשבש תפקודים הורמנליים
להאיץ את תהליך ההזדקנות של השחלות
לשבש  את המחזור
מעודד הפרעות כמו תסמונת שחלות פוליציסטיות.

איפה מוצאים את החומרים האלו?
אפשר למצוא אותם בבדים שעמידים למים, בציפויים של שטיחים שעוזרים למנוע כתמים, נייר שעמיד מפני שומנים וגם מוצאים את זה בחוט דנטלי ולק לציפורניים.

 

איך דבר כזה קורה?
בדרך כלל חברות של תחתוני מחזור עושות את כל הניסויים שלהם אין האוס, זאת אומרת שלא תמיד יש פיקוח או כוח רגולטיבי שמפקח על כל התהליך ייצור.

במהלך שנת 2020 הוגשו עוד מספר תביעות שונות כנגד חברת פינקס שכללו בתוכם ראיות נוספות על נוכחות של כמיקלים ורעלנים שונים שאומתו על ידי בודקי צד שלישי.

בסופו של דבר כל התביעות התאחדו לתיק יצוגיי אחד שהוביל לכך שהחברה הגיעה לפשרה בסוף שנה שעברה(2021). 

בהסכם הפשרה חברת תחתוני המחזור טינקס תשלם סכום כולל של כ-4 מיליון דולר ותספק החזרים ללקוחות שקנו באותם שנים בסכום של 7 דולר לתחתון (שזה כמעט שליש מהמחיר). בית המשפט גם הורא לפינקס לבצע שינויים עמוקים בתהליכי הייצור ובמיוחד בתהליכי השיווקה עקב הטענה שהמהלכים השיווקים שלהם הטעו את הצרכנים וביצעו הונאה.
טינקס שיווקה את עצמה בתור חברה שמשתמשת ממרכיבים אורגנים , ברי קיימא וללא רעלנים לעומת מוצרי הווסת המיושנים כמו פדים וטמפונים.

בהצהרה שנשלחה ל'ניו יורק טיימס' החברה טינקס עומדת מאחורי הטענה שהכימקלים שנמצאו בתחתוני המחזור שלהם מעולם לא היו חלק בעיצוב המוצר המקורי ולפי כך ההסדר שנקבע בבית המשפט אינו הודאה באשמה או בעוולה.
אבל גם חשוב לנו להדגיש שנוסח התביעה המקורי כנגד חברת תחתוני הווסת- טינקס לא הוגש בעקבות עוולות רפואיות אלא כנגד שיווק מוטעה.

 

תוספת אישית-
בעייני, ברגע שחברה גדלה במהירות ו'מתמסחרת', ושחברה כזו נכנסת לשיתופי פעולה עם חברות ענק כמו אמאזון, לפעמים האיכות של המוצר יכולה להיפגע, יכול להיות מהסיבה שחברות שגדלות מהר מתרכזות בעיקר בייצור כמותי כדי לעמוד בביקוש הגדל מהר.

עוד דעה לא פופלרית (ואולי טיפה קונספירטיבית ), היא שאולי מנגנון התביעה הוא בעצם תכסיס של החברות הגדולות שמייצרות מוצרים חד פעמיים (לא לצעוק- זה רק דעה).  ההכנסות של חברות הענק נפגעות מאוד ככל שעולם הרב פעמי מתפתח. אותם חברות ענק פועלות ללא אכפתיות אמיתית כלפי הלקוח או סביבה  והתוכניות העסקיות שלהן בנויות לרוב רק על הגדלת רווחים, לא משנה את מי דורסים בדרך.

לסיכום, לצערי- זה נכון, לא כל מוצרי הווסת שווי ערך.
לא ייצרו את כל המוצרים באותה דרך, לא ייצרו אותם מאותם החומרים והמפעלים פזורים בכל מקום, דבר המקשה על יצירת אחידות בתקן.

אנו מבטיחות שהתחתוני ווסת שנמצאים אצלנו בחנות הם ללא כמיקלים וללא חומרים רעילים. אנו מתחייבות לעמוד בסטנדרט הכי גבוה שיש. ובכנות, להיות עסק במדינת ישראל שלא בסדר גודל של מונופול מחייב אותך לעמוד בחוקים בריאותיים.

 

המקורות מידע שהתבססנו עליהם מוושינגטון פוסט ופיריאד נירוונה.

0 תגובות

אם בא לך תשאירי תגובה

אנחנו מיד נאשר את התגובה שלך